سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یه دنیا حرف

صفحه خانگی پارسی یار درباره

زمین چگونه به وجود آمد؟

    نظر

 

زمین چگونه به وجود آمد؟

 

 

                                   

خدا زمین را در میان امواج خروشان و عمق دریاهای بزرگ پدید آورد و نفوذ، توسعه و غلبه داد. امواج متلاطم دریا بر یکدیگر کوبیده می شد و همانند شتر مست که به هنگام رسیدن به شتر ماده دهنش کف می کند، کف روی آب دریا آشکار گردید و بر اثر فشار زمین به دریاها، آبها را در نوردید و آبها متواضع شدند، زیرا زمین بر دریا غلطیده و آن را مهار کرده بود؛ در نتیجه خروش دریاها آرام ، ذلیل و اسیر قدرت خدا شد و زمین در میان امواج خروشان گسترده دریاها شروع به گسترش نمود و غرور و کبر دریاها کوبیده شد. ارتفاع و برتری طلبی آن کوبیده و لجام زده شد که سرعت زیاد نگیرد. در نتیجه آب پس از خفت و پستی ها فروکش کرد و بعد از سرکشی و روی هم غلطیدن دور زمین را گرفت. آنگاه که هیجان آب در اطراف زمین فروکش کرد و کوههای سر به فلک کشیده را بر دوش خود جای داد، چشمه های زمین را از اعماق خود شکافت و در زمین های گوناگون و چاهها جاری ساخت. خدا حرکت زمین را به وسیله ی کوههای سر به فلک کشیده، محکم، ثابت و استوار منظم ساخت و در نتیجه زمین از اضطراب بیرون آمد تا کوهها در مراکز مختلف متمرکز گردد و آب در درخت و اعماق زمین نفوذ کند و به روی زمین و ریشه های درختها رخنه کند و آن را سیراب نماید. خدا فضا را شکافت و هوا را برای نفس کشیدن آنانکه روی زمین زندگی می کنند آماده ساخت و مردم را روی زمین با در نظر گرفتن نیازمندیهای آنها پراکنده گردانید. سپس خدا  زمین های پست و بلند را که آب بطور مستقیم نمی تواند آنها را سیراب کند از نظر دور نداشت و به وسیله ی ایجاد ابر این زمین های خشک را سیراب می سازد و گیاهانش را می رویاند. ابرهای پراکنده را در عین اختلاف آنها از جهت رقیقی و ضخیمی متراکم ساخت تا وسط آن به حرکت در آمد و برق از آن جستن کرد در حالی که برق از ابرهای ضخیم، رقیق و متراکم قطع نمی گردد. ابرها را در حالی که می بارد می فرستد، آنها را به زمین نزدیک می سازد و باد جنوب آنها را ناگزیر می سازد که بارانها را به صورت قطره قطره، درشت و ریز به زمین بریزند. آنگاه که ابر سرمایه ی خود را به زمین ریخت و آنچه بر دوش داشت پراکنده ساخت از اعماق زمین گیاهان بیرون می آید، از شکافهای کوه سبزی می روید. به همین جهت آب به زینت باغ زمین جلوه می دهد و بر اثر لباس نازک زیبائی که بر گیاهان می پوشاند و زیوری که بر اثر انوار درخشان زمین بر اثر آب به وجود می آید زمین به خود می بالد. 

خدا این برنامه را وسیله ی آگاهی مردم، رزق حیوانات، در هم ریختن امتیازات و فاصله های مختلف قرار داد تا آنانکه در راه مستقیم الهی گام بر می دارند از نور الهی بهره مند گردند(نهج البلاغه / خطبه ی شماره ی ??).         

 

 

 

 


امنیت6

    نظر

هدف اصلی طرح:

هدف اصلی طرح جامع مطالعات امنیت اجتماعی بسط دانش نظری و تجربی درباره امنیت اجتماعی در ایران در راستای کمک به سیاست سازی برای کاهش تهدیدهای مرتبط با امنیت اجتماعی می باشد.

اهداف فرعی طرح عبارتند از :

- تبیین مبانی نظری امنیت اجتماعی

- توصیف وضعیت امنیت اجتماعی در ایران

- شناسایی عوامل موثر بر امنیت اجتماعی در ایران

- ارائه راهبرد جهت تدوین سیاست های موثر در ارتقاء امنیت اجتماعی در ایران

 

88608398

امنیت5

    نظر

مقدمه:

امنیت واژه‌ای پیچیده و به لحاظ کاربرد از گستردگی وسیعی برخوردار است. از درونی ترین افکار و احساسات بشری گرفته تا مهمترین مسائل بین دولتها دربرگیرنده مفهوم امنیت است. فرهنگ لغت آکسفورد امنیت (security) را چنین معنا می کند "رهایی از نگرانی‌ها و ایمنی در مقابل خطرات و همچنین معیارهایی قراردادی برای تضمین ایمنی یک کشور، شخص یا چیزی که از ارزشی برخوردار است. همچنین فرهنگ معین امنیت را " ایمن شدن، بی بیمی و در امان بودن" معنا کرده است.

ازآن هنگام که انسان برای بقا و تامین معاش خود با وسایل ابتدایی و دست ساز به مقابله با عوامل طبیعی پرداخت تا اکنون که به دنبال عصر صنعتی شدن، سرعت و تکنولوژی رویای برتری بر همنوعان و جهان پیرامون خود را از طریق وسایل پیشرفته نظامی  و اتمی  در سر می پروراند، امنیت چه در بعد روانی آن و چه در بعد فیزیکی همواره یکی از دغدغه های همیشگی او بوده است.

حوادث پس از جنگ سرد، فروپاشی کمونیسم و جنگ جهانی دوم و غالب شدن ادبیات و رویکرد آمریکایی در حوزه علوم سیاسی و استراتژیک جهان، مفهوم امنیت ملی (National Security)  را در ادبیات سیاسی اکثر کشورهای جهان وارد کرد.

متناسب با پیچیده تر شدن روابط اجتماعی در عصر مدرنیته و خارج شدن این روابط از حالت های ساده اولیه که جنبه فیزیکی و محسوس داشت، عوامل پنهان و غیر فیزیکی امنیت در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می کند.  به همین دلیل مقوله امنیت اجتماعی که مهمترین مولفه تشکیل دهنده امنیت ملی است در سالهای اخیر در سطح ملی و بین المللی مورد توجه جدی قرار گرفته است. نکته مهمی که در اینجا باید به آن اشاره کرد این است که روز به روز از اهمیت وجوه سخت افزاری امنیت کاسته می شود و بر وجوه نرم افزاری آن افزوده می گردد. به این مفهوم که اگر در گذشته عوامل اجرایی و فیزیکی امنیت مانند پلیس، قاضی، اسلحه، حفاظت فیزیکی و.... بیشترین اهمیت را در تامین امنیت داشتند امروزه علاوه بر تمام این عوامل وجوه نرم افزاری از قبیل مشروعیت نظام سیاسی، یکپارچگی اجتماعی، توان تصمیم سازی و تصمیم گیری، مدیریت قوی اقتصادی و توسعه، امور فرهنگی، اطلاعاتی...... حرف اول را در مباحث امنیتی می زنند. امروزه سیاستمداران و نظریه پردازان دریافته اند که تضمین امنیت ملی یک کشور که عمدتا ناظر بر امنیت سیستم حکومتی و کارکرد درست نهادهای "دفاعی – امنیتی" در کشور است در گرو فراهم آوردن امنیت اجتماعی است که عمدتا ناظر بر امنیت مردم است و به هر میزان که این مولفه در میان سایر مولفه ها نقش بیشتری داشته باشد، امنیت ملی پایدارتر، کم هزینه تر و بالنده تر خواهد بود.

 

مفهوم شناسی امنیت اجتماعی

امنیت اجتماعی  را می‌توان به عنوان ایمنی خاص مردم تعبیر کرد این مفهوم دو وجه قابل تفکیک دارد. در یک وجه امنیت اجتماعی در قالب ایمنی خاطر یک شهروند به عنوان نماینده (representative) تمامی مردم مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این بررسی امنیت اجتماعی یک جامعه (یک کشور، یک شهر و یا یک محله) بر اساس میزان رضایتمندی satisfaction)) و آرامش خاطر یک عضو نمونه آن جامعه بررسی و ارزیابی می‌شود. در این نوع مطالعه، جامعه مجموعه‌ای  همگنhomogenous) ) تلقی شده و از تفاوت‌ها، نابرابری‌ها و ناهمگنی های(heterogeneity)درون جامعه صرفنظر می‌شود.

وجه دوم امنیت اجتماعی به تعامل((interaction افراد جامعه با یکدیگر نظر دارد. در این بعد، رابطه مردم یک جامعه با دولت، نهادها((institutions و مردم دیگر جوامع مدنظر می‌باشد.

اما بصورت اجمال می توان امنیت اجتماعی را چنین تعریف کرد: "امنیت اجتماعی توانائی جامعه برای حفظ هویت، منافع و ویژگی های اساسی خود در برابر شرایط متحول و تهدیدات و نیز توانائی ارتقای وضعیت اجتماعی به سمت ارزشها و آرمانهای جامعه است"

 

چگونگی تشکیل گروه:

در شرایط کنونی موضوع امنیت اجتماعی (Societal Security) در ایران نیز جایگاه ویژه ای یافته است. به همین منظور از آنجایی که تا کنون به جایگاه امنیت اجتماعی در امنیت ملی در حد لازم  توجه  نشده و شاخص های آماری حاکی از تحولات روز افزون وضعیت امنیت اجتماعی در کشور است وباتوجه به" اهمیت و ضرورت " این مساله در دوران حاضر و خلا جدی مبانی تئوریک و آکادمیک در مقوله امنیت اجتماعی در کشور،  گروه پژوهشی مطالعات امنیت اجتماعی فعالیت های خود را از سال 1376 و با احساس مسئولیت در قبال موضوع مهم امنیت اجتماعی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با ارائه " طرح جامع مطالعات امنیت اجتماعی " آغاز نموده است  که اولین گزارش آن در سال 1378 تقدیم مقام محترم ریاست جمهوری اسلامی ایران شد و با نظر و دستور ریاست محترم جمهور وقت، مسئولیت آن به وزارت علوم ابلاغ گردید. ضرورت تدوین و اجرای  طرح  به  تایید وزارت  علوم، تحقیقات  و  فناوری رسید و  پس از اجرای فاز صفر طرح

نتایج حاصله به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور منعکس و سازمان مزبور،ضمن تصویب طرح، با درج آن در زمره طرحهای پژوهشی ملی موافقت نمود. در همین راستا گروه پژوهشی امنیت اجتماعی تلاش کرده تا به سهم خود به بسط دانش نظری و عملی امنیت اجتماعی بپردازد تا بتواند موضوع امنیت اجتماعی را در جایگاه مناسب خود در جامعه ایران قراردهد و از این طریق، به کاهش برخی معضلات و مسائل ناشی از تهدیدات و آسیب های امنیت اجتماعی کمک نماید.


امنیت4

    نظر

منابع

1. قرآن مجید

2. نهج البلاغه

3. آلموند، گابریل و دیگران، چارچوبی نظری برای بررسی سیاست تطبیقی، ترجمه علیرضا طیب، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی، 1376

4. ابن خلدون، عبدالرحمن، مقدمه، ترجمه گنابادی، ج اول، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، 1379، چاپ نهم.

5. اشرفی، اکبر، تأثیر ساختار سیاسی بر توسعه سیاسی در جمهوری اسلامی، پایان نامه دوره دکتری دانشگاههای اسلامی واحد علوم تحقیقات، 1383

6. اشتراوس، لئو، فلسفه سیاسی چیست؟ ترجمه فرهنگ رجایی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، 1383

7. بلاندل، ژان، حکومت مقایسه ای، ترجمه علی مرشد ی زاده، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1387

8. بوزان، باری، مردم، دولتها و هراس، پژوهشکده مطالعات راهبردی، تهران، 1378

9. پهلوان، چنگیز، تعریف دولت در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در کتاب نظریه دولت در ایران اثر لمبتون، نشر گیو، تهران، 1379

10. فریدونی، علی، اندیشه  سیاسی اخوان الصفا، قم: مرکز مطالعات تحقیقات اسلامی، چاپ اول، 1380

11. قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی، تهیه و تنظیم محمدعلی عبداللهی، انتشارات نشاط، 1381

12. قوام، عبدالعلی، سیاستهای مقایسه ای، تهران، سمت، 1373

13. عمید، حسن، فرهنگ فارسی، تهران: انتشارات امیرکبیر، چاپ نوزدهم، 1379

14. کاظمی، علی اصغر، روابط بین الملل در تئوری و عمل، تهران: نشر قوس، 1352

15. کرباسیان، علی اکبر، روند توزیع درآمد در ایران، ایران فردا، شماره 17، اردیبهشت، 1374

16. لمبتون، ان.کی.اس، دولت و حکومت در اسلام، ترجمه سید عباس صالحی، محمدمهدی فقهی، تهران: مؤسسه عروج، 1374

17. مارش، دیوید، جری استوکر، روش و نظریه در علوم سیاسی، ترجمه امیرمحمد حاجی یوسفی، تهران: پژوهشکده مطالعه راهبردی، 1378

18. مرکز مطبوعات و انتشارات، امنیت اجتماعی و راهکارهای توسعه، مجموعه مقالات همایش علمی «مازندران» بابل، بهمن 1381

19. معظم پور، اسماعیل، مقاله انقلاب اسلامی و گستردگی دولت در ایران. در کتاب ایدئولوژی رهبری و فرایند انقلاب اسلامی، ج2، مجموعه مقالات کنفرانس بین المللی تبیین انقلاب اسلامی، تهران، مؤسسه عروج، چاپ اول 1382

20. المنجد فی اللغه، تهران، انتشارات اسماعیلیان، افست از روی دارالمشرق، بیروت، چاپ 23 1973م

21. معین، محمد فرهنگ فارسی، تهران: انتشارات امیرکبیر، چاپ ششم، 1363

22. وبر، ماکس، دانشمند و سیاستمدار، ترجمه احمد نقیب زاده، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، 1368

23. یزدی، محمد، قانون اساسی برای همه، تهران: انتشارات امیرکبیر، 1375

24.Jones, Richard W. (1999), Security, Strategy, and Critical Theory, London, Lynne Rienner Publications.

25.Loff, Anthony (2004), Creuting Insecurity, UK. , Ashgate.

26.Migdal, Joel S. (1988), Strong Societies and Weak States, Princeton, P.U.P.

 


امنیت3

    نظر

1. حوزه حقوقی و قضایی

در حوزه حقوقی و قضایی اصول و اهداف حقوقی آمده که برای فرد امنیت بخش است اینکه:

? مردم ایران از هر قوم و قبیله ای که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ و نژاد و زبان سبب امتیاز نخواهد بود. [5] (اصل نوزدهم)

? حقوق زن و مرد برابر و مساوی است (اصل بیستم)

? برای حفظ کیان و بقای خانواده باید دادگاه ایجاد شود. (اصل بیست و یکم)

? جان، مال، حقوق، حیثیت، مسکن و شغل اشخاص می باید مصون از تعرض باشد (اصل بیست و دوم)

? تفتیش عقاید ممنوع است و هیچ کس را نمی توان به صرف داشتن عقیده ای مورد تعرض مواخذه قرار داد (آزادی عقاید) (اصل بیست و سوم)

? هر کس می تواند به منظور دادخواهی به دادگاههای صالح رجوع نماید و همه ملت حق دارند اینگونه دادگاهها را در دسترس داشته باشند. (دادخواهی) (اصل سی وسوم)

? در همه دادگاهها طرفیق حق دارند برای خود وکیل انتخاب نمایند و اگر توانایی انتخاب وکیل نداشته باشند باید برای آنها امکانات تعیین وکیل فراهم گردد. (اصل سی وپنجم)

? مجازات و اجرای آن باید تنها از طریق دادگاه صالح و به موجب قانون باشد. (اصل سی وششم)

? اصل بر برائت است و هیچ کسی از نظر قانون مجرم شناخته نمی شود مگر آنکه جرم او در دادگاه صالح ثابت گردد. (اصل سی وهفتم)

? گرفتن اقرار یا کسب اقرار با شکنجه ممنوع است (اصل سی و هشتم)

? هتک حرمت و حیثیت کسی که به حکم قانون دستگیر، بازداشت، زندانی یا تبعید شده است ممنوع است (اصل سی ونهم) اینکه قوه قضائیه باید:

یک. به رسیدگی و صدور حکم در مورد تظلمات، تعدیات، شکایات بپردازد، دعاوی را حل و فصل و تخاصمات را رفع کند.

دو. به احیای حقوق عامه وگسترش عدل و آزادیهای سیاسی بپردازد.

سه. به نظارت بر حسن اجرای قوانین بپردازد.

چهار. به کشف جرم و تعقیب و مجازات و تعزیر مجرمین و اجرای حدود و مقررات مدون جزای اسلام بپردازد.

پنج. به اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمین بپردازد. (اصل یکصد و پنجاه و ششم)

2. حوزه اقتصادی

در حوزه اقتصادی اصول، اهداف و حقوقی به شرح زیر ترسیم شده که برای فرد در حوزه اجتماع امنیت بخش است اینکه:

? دولت باید اقتصاد صحیح و عادلانه ای بر طبق ضوابط اسلامی جهت رفاه، رفع فقر و بر طرف ساختن هر نوع محرومیت در زمینه های تغذیه و مسکن و کار و بهداشت و تعمیم بیمه پی ریزی کند. (اصل سوم، بند 12)

? دولت باید تبعیضات ناروا را رفع کند و امکانات عادلانه برای همه ایجاد نماید. (همان، بند 13)

? دولت موظف است برای مردم شغل ایجاد کند و هر کسی هر شغلی خواست می تواند برگزیند[6] (اصل بیست و هشتم و اصل چهل و سوم، بند 2)

? دولت موظف است از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم، خدمات تأمین اجتماعی برای بازنشستگی، بیکاری، پیری، از کار افتادگی و بی سرپرستی، در راه ماندگی، حوادث و سوانح و خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت های پزشکی به صورت بیمه و غیره تدارک ببیند. (اصل بیست و نهم)

? هر فرد در خانواده ایرانی باید متناسب با نیاز خود مسکن داشته باشد (اصل سی و یکم و اصل چهل و سوم، بند 1)

? ساعات کار و محتوای آن باید طوری باشد که هر فرد علاوه بر تلاش شغلی، فرصت و توان کافی برای خودسازی معنوی، سیاسی و اجتماعی و شرکت فعال در افزایش مهارت و ابتکار داشته باشد. (اصل چهل و سوم، بند 3)

? اقتصاد بیگانه بر اقتصاد کشور نباید سلطه داشته باشد (همان، بند 8)

? کشور باید خود کفا باشد[7] (همان، بند 9)

? اموال شخصی مردم محترم است . (اصل چهل و هفتم)

? باید در بهره برداری از منابع طبیعی و استفاده از درآمدهای ملی در سطح استانها و توزیع فعالیتهای اقتصادی در میان استانها و مناطق مختلف کشور تبعیض صورت نگیرد (اصل چهل و ششم)

? دولت موظف است ثروتهایی که از راههای نامشروع به دست آمده اند را ضبط کند[8] (اصل چهل و نهم)

3. حوزه فرهنگی و اجتماعی

در حوزه فرهنگی – اجتماعی اصول، اهداف و حقوقی ترسیم شده که برای فرد در اجتماع امنیت بخش می باشد و عبارتند از:

? دولت باید محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی براساس ایمان، تقوی و مبارزه با کلیه مظاهر فساد و تباهی ایجاد کند (اصل سوم، بند یکم)

? دولت باید سطح آگاهی های عمومی در همه زمینه ها را با استفاده صحیح از مطبوعات و رسانه های گروهی و وسایل دیگر بالا ببرد. (همان، بند دوم)

? دولت باید به تقویت روح، بررسی و تتبع و ابتکار در تمام زمینه های علمی، فنی، فرهنگی و اسلامی از طریق تأسیس مراکز تحقیق و تشویق محققان بپردازد. (همان، بند چهارم)

? دولت باید خودکفایی در علوم و فنون را تأمین کند (همان، بند سیزدهم)

? همه قوانین و مقررات و برنامه ریزی ها باید در جهت آسان کردن تشکیل خانواده، پاسداری و قداست آن و استواری روابط خانوادگی برپایه حقوق و اخلاق اسلامی باشد. (اصل دهم)

? برای بیوگان و زنان سالخورده و بی پرست بیمه درست شود (اصل بیست و یکم، بند چهارم)

? باید زمینه های مساعد برای رشد شخصیت زن ایجاد شود (همان، بند یکم)

? برای نشریات و مطبوعات باید آزادی بیان وجود داشته باشد تا بتوانند آزادانه مطالب خود را بیان کنند (اصل بیست و چهارم)

? تجسس ممنوع است (اصل بیست و پنجم)

? دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان، برای همه ملت تا پایان متوسطه فراهم سازد (اصل سی ام، اصل چهل و سوم، بند 1 و اصل سوم بند سوم)

? دولت باید تربیت بدنی رایگان برای همه در تمام سطوح فراهم کند (اصل سوم، بند سوم)

4. حوزه سیاسی و اداری

در حوزه سیاسی اصول، اهداف و حقوقی مطرح شده که برای فرد در اجتماع امنیت بخش می باشد و عبارتند از:

? استعمار و نفوذ خارجی باید طرد شود (اصل سوم، بند و پجم)

? هرگونه استبداد، خودکامگی و انحصارطلبی باید محو گردد (همان، بند ششم)

? آزادیهای سیاسی و اجتماعی باید تأمین شود (همان، بند هفتم)

? عامه مردم باید در تعیین سرنوشت سیاسی خویش مشارکت داشته باشند (همان، بند هشتم)

? در نظام جمهوری اسلامی امور کشور باید به اتکاء آراء عمومی اداره شود و از راه انتخابات کشور اداره شود (اصل ششم)

? شورا و دخالت مردم اهمیت دارد[9] (اصل هفتم) و برای پیشبرد سریع برنامه های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلی اداره امور هر روستا، بخش، شهر، شهرستان یا استان صورت گیرد که اعضاء آن را مردم همان محل انتخاب کنند (اصل یکصدم)

? مردم نسبت به دولت وظیفه امر به معروف و نهی از منکر دارند (اصل هشتم)

? در نظام جمهوری اسلامی آزادی، استقلال و وحدت  وتمامیت ارضی باید حفظ شود (اصل نهم)

? اقلیت های دینی می توانند مراسمات دینی خود را انجام دهند (اصل سیزدهم)

? احزاب، جمعیت دو انجمن های سیاسی و صنفی و انجمن های اسلامی یا اقلیت های دینی شناخته شده آزادند[10] (آزادی احزاب) (اصل بیست و ششم)

? دولت باید نظام اداری صحیح ایجاد کند. (اصل سوم، بند دهم)

5. حوزه نظامی و دفاعی

? دولت باید بنیه دفاع ملی را از طریق آموزش نظامی عمومی برای حفظ استقلال و تمامیت ارضی و نظام اسلامی کشور را تقویت کند (همان، بند یازدهم)

? دولت باید خودکفایی را در امور نظامی تأمین کند (همان، بند سیزدهم)

نتیجه گیری

با توجه به اهمیت بالائی که امنیت اجتماعی دارد، شاهد توجه جدی به این موضوع در قانون اساسی هستیم. وجود چنین بینشی باعث توسعه جایگاه و نقش دولت شده است. البته حوزه های امنیت اجتماعی در مقام اجراء با موانع متعدد عملیاتی مواجه بوده است که لازم می‎آید در مباحث سازماندهی و برنامه ریزی و تحقیقاتی بدان پرداخته شده و برای مدیریت و تحقیق اهداف مورد نظر در آن اندیشه گردد. ارایه هرگونه طرحی در این زمینه لازم می‎آید تا جامع و دربرگیرنده حداقل پنج حوزه‎ای که در اینجا بدان اشاره شد، باشد، تا بواسطه آن امنیت اجتماعی تحقق یابد.