سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یه دنیا حرف

صفحه خانگی پارسی یار درباره

425

آمار جمعیت کشور
براساس برآوردهای مرکز آمار ایران ، جمعیت کشور بهار امسال به 67 میلیون نفر رسید. به گزارش تازه های آمار که از سوی مرکز آمار ایران انتشار یافت ، جمعیت کشور در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1.47 درصد رشد داشت.
براساس این برآورد، جمعیت کشور در بهار امسال به تفکیک مناطق شهری و روستایی به ترتیب بیش از 44میلیون و 771هزار نفر و 22میلیون و 705هزار نفر بود ، به عبارت دیگر 66.4 درصد جمعیت کشور را افراد شهرنشین و 33.6 درصد را جمعیت روستایی تشکیل داد. همچنین امسال برآورد جمعیت کشور به تفکیک استان ها نشان می دهد که بیشترین جمعیت در استان های تهران ، خراسان ، اصفهان ، فارس و آذربایجان شرقی سکونت دارند. طبق این برآورد، استان تهران بیش از 11میلیون و 931هزار نفر جمعیت دارد و 87درصد از این جمعیت در مناطق شهری زندگی می کنند.

آمار معتادان کشور
جای شگفتی است که با وجود همه تلاشها و مبارزات صورت گرفته علیه مصرف مواد مخدر، رئیس اداره پیشگیری و درمان سوئ مصرف مواد مخدر وزارت بهداشت اعلام کرد: براساس نتایج یک پژوهش، آمار معتادان کشور به 3 میلیون و 700هزار نفر رسیده است.
دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور چندی پیش اعلام کرد: سالانه حدود 6600 میلیارد ریال صرف مبارزه با مواد مخدر می شود و کشفیات این مواد طی سال 82 به 220 تن رسیده است که از این میزان 18 تن هروئین و مرفین بوده که در مقایسه با سال قبل 200 درصد رشد داشته است.
آمارهای غیرواقعی امنیت روانی جامعه را تهدید می کند
از روزنامه جام جم
امروزه اعلام غیرمسوولانه و اشتباه آمار در کشورمان به یک جریان طبیعی بدل شده است. هر روز که چشم می گشاییم شاهد آمارهای غیرواقعی در رسانه ها هستیم که با انگیزه های متفاوت ارائه می شود ، سازمانی می خواهد سهم بیشتری از بودجه عمومی بگیرد ، کارشناسی گمنام می خواهد با آمار هیجان انگیز ، خود را به جامعه بشناساند ، روزنامه ای به دنبال تیراژ و مخاطب می گردد ، نهادی با ارائه آمار غیرواقعی می خواهد ناهماهنگی خود را با دیگر سازمان ها توجیه کند و خلاصه این گونه می شود که موجی از نگرانی و اضطراب فضای جامعه را آلوده می کند و امنیت روانی خانواده ها به مخاطره می افتد ؛ اما هیچ نهاد و مسوولی نمی داند و نمی گوید که براستی مرز سیاه نمایی ها کجاست؟ برای روشن شدن موضوع ، آمارهای ارائه شده درباره چند آسیب اجتماعی را که طی 2 سال اخیر در جراید منتشر شده است ، مرور می کنیم.



آمار بیکاری
رئیس سازمان ملی جوانان اعلام می کند ، 6 میلیون بیکار در کشور داریم و در همین حال مرکز آمار ایران می گوید: 2 میلیون و 600 هزار بیکار در کشور وجود دارد. وزیر کار تعداد بیکاران کشور را از مرز 3 میلیون نفر بیشتر می داند و آخرین یافته های موجود یکی از خبرگزاری ها نشان می دهد نیمی از بیکاران کشور تحصیل کرده اند و کارشناسی دیگر که با همین روش مشهور شده است پیش بینی می کند 15 میلیون بیکار در کشور از راه برسند!.
آمار زندانیان
رئیس پیشین سازمان زندان ها می گوید: از هر 100 هزار نفر جمعیت کشور 238 نفر زندانی می شوند. مدیرکل سازمان زندان های قزوین معتقد است : زندانیان کشور نسبت به قبل از انقلاب 32 برابر شده اند. یک مسوول در نیروی انتظامی از کاهش جرم در جامعه خبر می دهد ، براساس آمار یک خبرگزاری هر سال 400 هزار جوان وارد زندان می شوند ، رئیس سازمان ملی جوانان می گوید: 50 درصد مجرمان زیر 21 سال هستند و رئیس سازمان زندان ها در جایی دیگر از کاهش آمار ورودی زندانیان خبر می دهد.
معتادان به مواد مخدر
راه چمنی ، رئیس سازمان بهزیستی از آمار 3 درصدی جمعیت کشور که به مصرف مواد مخدر معتادند خبر می دهد ، دبیر ستاد مبارزه با موادمخدر ، میزان معتادان کشور را 2 میلیون نفر اعلام می کند و از اعتیاد 14 هزار دانش آموز و دانشجو خبر می دهد. مسوول دیگری آمار معتادان را 4 میلیون نفر اعلام می کند و یک مسوول در آموزش و پرورش آمار 600 هزار دانش آموز در معرض اعتیاد را مطرح می کند و رئیس انجمن مددکاری ایران می گوید ، 8 میلیون کودک ایرانی با اعتیاد درگیرند و دبیر پیشین کمیته مبارزه با ایدز اعلام می کند: 250 هزار دانش آموز ، 100 هزار دانشجو و 100 هزار کارگر در کشور معتادند.
فرار مغزها
روزنامه ها به نقل از صندوق بین المللی پول می نویسند: سالانه 150 تا 180 هزار تحصیلکرده از ایران خارج می شوند. یکی از خبرگزاری ها ، براساس آمار موجود که منبع آن را ذکر نمی کند می نویسد ، 92 درصد المپیادی ها به خارج می روند و مسوولی در باشگاه دانش پژوهان جوان این آمار را رد می کند. از نمونه آمارهای ارائه شده درباره طلاق ، ازدواج ، ایدز ، کودکان و زنان خیابانی ، خودکشی ، بیماران روانی و دهها پدیده آسیب شناختی دیگر صرف نظر می کنیم ، اما براستی دستگاه متولی ارائه آمارهای واقعی در جامعه کیست و دادن آمارهای متناقض چه تاثیری در امنیت روانی جامعه دارد؟.
مرکز آمار ایران وظیفه ای ندارد
معاون طرحهای آماری مرکز آمار ایران در این باره می گوید: بحث آسیبهای اجتماعی کلی است و مرکز آمار ایران در این باره تاکنون وارد نشده است ، چرا که این مرکز موظف است نیازهای آماری و برنامه های توسعه اقتصادی کشور را تامین کند. دکتر خلیل سعیدی به خبرنگار «جام جم» تاکید می کند: براساس قانون فقط به آمارهای مرکز آمار باید استناد کرد چرا که فرآیند مشخص قانونی برای تولید آن طی شده است ، اما می گوید: در هیچ جای دنیا درباره آسیبهای اجتماعی مانند اعتیاد ، ایدز و... آمار دقیقی وجود ندارد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا مرکز آمار ایران در این باره وظیفه قانونی ندارد ، به طور شفاف پاسخ نمی دهد ، اما تلویحا می گوید: اگر دستگاه ها سفارش این کار را بدهند ، برایشان انجام می دهیم.
دولت هم مصوبه خود را اجرا نمی کند
دکتر سعیدی اظهار می کند: مشکل اینجاست که مرکز آمار ایران قدرت اجرایی کافی ندارد. گرچه براساس مصوبه دولت فقط آمار مرکز آمار ایران قابل استفاده است ، اما اکنون هر دستگاه گردن کلفتی آمار خودش را ارائه می کند و هیچ کس هم به او کاری ندارد و خود دولت هم مصوبه خود را اجرا نمی کند. وی می افزاید: چنانچه دستگاهی احساس کند در صورتی که آمار پرت و پلایی بدهد و در جهت توجیه عملکرد خود به ارائه آمارهای نادرست مبادرت ورزد ، مواخذه می شود ، چنین کاری نمی کند. معاون طرحهای آمار مرکز آمار ایران می گوید: آمارهای مرکز آمار با روشهای علمی محاسبه می شود، اما ارائه آمارهای نادرست که پایه علمی ندارد ، موجب سردرگمی برنامه ریزان و کاربران آمار می شود و زیانهای ناشی از آن به جامعه آسیب می رساند.





نتایج سرشماری کشاورزی سال 82
سرانه تولید گندم از 132 کیلوگرم در سال 72 به 176 کیلوگرم در سال 82 رسید. سرانه تولید برنج نیز از 24 کیلوگرم در سال 72 به 27 کیلوگرم در سال 82 افزایش یافت و سرانه تولید خرما از 4 کیلوگرم در سال 72 به 8 کیلوگرم در سال 82 رسید. همچنین سرانه مرکبات نیز طبق محاسبات از 15 کیلوگرم به ازای هر فرد در سال 72 به 19 کیلوگرم در سال 82 رسید. همچنین در سال 82 حدود 37 میلیون راس گوسفند ، 20 میلیون راس بز و 6 میلیون راس گاو ، شمارش شده است. تولید شیر نیز در این سال حدود 6میلیون تن بوده که تولید سرانه 91 کیلوگرمی را نشان می دهد.

نرخ بیکاری در 3 ماهه اول سال 83
نرخ بیکاری در 3 ماهه اول سال 83 ، 10.4 درصد بود که نسبت به مدت مشابه سال 82 که رقمی بالغ بر 11.6 بوده کاهش نشان می دهد.
هزینه درآمد خانوار در سال 82
حمیدرضا نواب پور ، رئیس مرکز آمار ایران ، در آستانه اول آبان ، روز آمار و برنامه ریزی طرح جمع آوری اطلاعات مربوط به هزینه درآمد خانوار در سال 82 را بسیار با اهمیت ذکر کرد و در این زمینه گفت : «در سال گذشته متوسط هزینه کل یک خانوار روستایی ، 25 میلیون و 700هزار ریال بوده که نسبت به سال 81 ، 20 درصد افزایش نشان می دهد. از این میزان 40 درصد سهم هزینه های خوراکی در سبد خانوار را تشکیل می دهد. به گفته او، متوسط درآمد اظهار شده توسط خانوارهای روستایی 24میلیون ریال بوده ، 86.5 درصد از خانوارهای روستایی دارای آب لوله کشی ، 98 درصد دارای برق و 41 درصد نیز از تلفن ثابت بهره مند بوده اند. به گزارش خبرگزاری ایسنا ، وی متوسط هزینه کل سال یک خانوار شهری را 41 میلیون ریال عنوان و تاکید کرد: این رقم نسبت به سال 81 از 17 درصد رشد برخوردار بوده و از این میزان 26 درصد سهم هزینه های خوراکی در سبد خانوار بوده است.
همچنین متوسط درآمد یک خانوار شهری در سال 82 ، 39 میلیون و 200 هزار ریال تشخیص داده شد. این درآمد نسبت به سال گذشته از رشدی 18.4 درصدی برخوردار بوده است.

شانزده درصد دانش آموزان دختر تجربه سیگار کشیدن دارند
ایسنا، 19 فروردین 82: نتایج یک پژوهش نشان داد: حدود ‌6/25 درصد دانش آموزان دبیرستانهای دخترانه و پسرانه منطقه ‌17 تهران تجربه سیگار کشیدن دارند. به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پژوهشگران مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران در پژوهشی که به “بررسی میزان استعمال دخانیات در نوجوانان مقطع راهنمایی و متوسطه و تعیین برخی عوامل موثر بر آن در منطقه تحت پوشش پایگاه تحقیقات جمعیتی (منطقه ‌17 تهران)” پرداخته‌اند، می‌افزاید: پسران دانش‌آموز مقطع متوسطه و افرادی که دارای پدر بیکار، ‌دوستان سیگاری و سابقه استعمال سیگار در خانواده بوده و آگاهی کمتر از مضرات سیگار دارند، استعمال سیگار در آنها بیشتر است. همچنین، با افزایش پایه تحصیلی دانش‌آموزان، میزان استعمال سیگار افزایش می‌یابد. دکتر حسین فخرزاده، دکتر باقر لاریجانی، دکتر آذین میرصدرایی پژوهشگران مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم در یک مطالعه مقطعی، ‌600 دانش آموز ‌18 مدرسه دخترانه و پسرانه مقاطع راهنمایی و متوسطه منطقه ‌17 تهران را در سال ‌82 از طریق پرسشنامه مورد بررسی قرار دادند. بر اساس نتایح حاصل از این مطالعه، ‌7/21 درصد دانش اموزان تجربه سیگار کشیدن داشتند و متوسط سنی که دانش آموزان برای اولین بار سیگار کشیده بودند حدود ‌13 سال بود. همچنین ‌18 درصد از دانش‌آموزان مقطع راهنمایی، ‌6/25 درصد از دانش آموزان مقطع متوسطه، ‌5/27 درصد از دانش آموزان پسر و ‌2/16 درصد از دانش آموزان دختر تجربه سیگار کشیدن داشتند. این نتایج می‌افزاید: داشتن احساس خوشایند از سیگار کشیدن، احساس شخصیت بوسیله کشیدن سیگار و استعمال قلیان در دانش آموزان سیگاری به طور معناداری بیشتر از بقیه بود. در بخشی از این پژوهش آمده است:‌با توجه به اینکه سیگار به راحتی در دسترس عموم افراد جامعه قرار دارد و منع اجتماعی آن نیز نسبت به مواد مخدر کمتر است به همین علت، افراد به ویژه جوانان بسیار آسان به استعمال دخانیات روی می‌آورند .استعمال دخانیات از سنین نوجوانی باعث بروز پیامدهای جسمی و روانی جبران ناپذیری در فرد خواهد شد. محققان، توجه به استعمال سیگار در دانش آموزان دختر و پسر را ضروری عنوان کرده و خاطر نشان کرده‌اند: ارایه الگوی اجتماعی و اخلاقی مناسب برای دانش آموزان می تواند درکنترل استعمال دخانیات موثر باشد.



جمعیت

در مبارزات انتخاباتی و تحولات پیش از برگزاری انتخابات مجلس، علاقمندی زیادی در مورد دوسوم از جمعیت کشور که کمتر از 30 سال سن دارند، ابراز می شود. نسلی که بدنبال افزایش جمعیت در سالهای پس از انقلاب بارور شد در انتخابات ریاست جمهوری سال 1376 از محمد خاتمی حمایت کرد. اما جوانان امروز آنچنان از کندی سرعت دگرگونی دلسرد شده اند که بسیاری از آنان ممکن است در رای گیری شرکت نکنند.


هزینه زندگی

کارکنان دولت بخش عظیمی از جمعیت ایران را تشکیل می دهند.تورم که در سال پیش حدود 16% بود، بخصوص بر قشر هایی مانند آموزگاران و کارمندان دولت که درآمدشان همراه با قیمتها بالا نمی رود، تاثیر می گذارد. بیکاری مشکلی جدی است. حدود 28% از جمعیت بین 15 تا 29 ساله کار ندارند. کرایه خانه نیز از هزینه هایی است که موجب نگرانی جوانان می شود.


توسعه

ایران سرمایه گذاری سنگینی در مورد بهداشت و آموزش و پرورش کرده است و از این نظر بالاتر از معیارهای منطقه ای قرار دارد. با این حال، در رده‌بندی کلی سازمان ملل در زمینه توسعه انسانی، ایران در مقام صد و ششم و بسیار عقب تر از دیگر کشور های تولیدکننده نفت مانند عربستان سعودی و ونزوئلا قرار دارد. در این رده‌بندی، ایران حتی از کشور های با درآمد سرانه بسیار پائینتر مانند فیلیپین و ازبکستان نیز عقبتر است.



زنان

در نسل جوان ایران، شکاف میان پسران و دختران در زمینه سواد آموزی کمتر شده است. در حال حاضر حدود 60% از دانشجویان دانشگاهها را دختران تشکیل می دهند. هرچند که تعداد زنان شاغل بسیار کمتر از مردان است. زنان ایران از سال 1342 حق رای دادن داشته اند.


ارتباطات

تعداد تلفن و کامپیوتر برای هر هزار نفر در ایران از ارقام منطقه ای بالاتر است. اما سرعت افزایش تعداد تلویزیون و تلفن موبایل در این کشور نسبتا کند است. در زمینه استفاده از اینترنت نیز ایران رشد سریعی داشته است. تصور می رود که از هر ده ایرانی، یک نفر دسترسی منظم یا گهگاهی به اینترنت داشته باشد.


نفت



ایران دومین تولیدکننده نفت خاورمیانه است. بیش از هشتاد در صد در آمد صادراتی ایران از صدور نفت و گاز به دست می آید. اما با توجه به جمعیت زیاد این کشور، سلطه دولت بر اقتصاد و تحریم اقتصادی آمریکا، تولید ناخالص ملی سرانه در ایران کمتر از دیگر کشورهای تولیدکننده نفت در منطقه مانند بحرین، کویت و امارات متحده عربی است.

اقتصاد
رشد اقتصادی در ایران بشدت تحت تاثیر قیمت نفت است. اقتصاد این کشور در حال حاضر در حال رشد است. طی دو سال گذشته، قیمت بالای نفت، رشد اقتصادی را به هفت درصد رسانده است. این افزایش قیمت، بدنبال سقوط قیمت نفت در اواخر دهه 1990 که باعث کاهش رشد اقتصادی شد پدیدار شده است. تحلیلگران می گویند بخش غیرنفتی اقتصاد ایران نیز اخیرا رشد داشته است.

گرد آورنده: احسان خوشخرام
برگرفته شده از تحقیقات اینترنتی
خرداد 1384
|+| نوشته شده توسط احسان خوشخرام در  | < type=text/java>GetBC(4); آرشیو نظرات