سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یه دنیا حرف

صفحه خانگی پارسی یار درباره

نامه ای به خدا...

    نظر

قبل از هرچیز سلام خدای مهربونم... اومدم تا این بار فقط از بی وفایی خودم بگم و از بزرگی تو....

از اینکه چقدر خطوط دلم رو اشغال میذارم...از اینکه چقدر نداشته ها رو می بینم و چشمم رو به روی داشته هام می بندم...

چه وقتایی تو منتظر منی و من بی وفا نمی یام....اما هر بار که میام هر چی که تجلی پیدا میکنه سخاوت تو...

خدایا خجالت می کشم از اینکه بگم بدون ادعونی  من... استجب لکم تو انجام میدی....

شرمندم از اینکه تو این همه من و صدا می زنی و من نمی شنوم... اما تا من میگم یا رب ندا میدی چیه بنده ی من؟

آره خدا جونم میگی چیه بنده ی من!!!

خدا جونم فقط می خوام بگم خیلی بزرگی که تو بدی هامم من و بنده ی  خودت خطاب می کنی و  چشم  تو روی همه ی بی وفایی هام می بندی....

زندگی نامه ی عطار...

    نظر

زندگی نامه

 

عطار از شعرا و نویسندگان قرن ششم هجری قمری است.

نام اصلی او "فرید الدین ابوحامد" بوده است و اطلاع دقیقی از سال تولد او در دست نیست و تاریخ ولادتش را از سال 513 هجری قمری تا 537 هجری قمری دانسته اند.

عطار در روستای "کدکن" که یکی از دهات نیشابور بود به دنیا آمد و از دوران کودکی او جزئیات خاصی در دست نیست.

پدر عطار به شغل عطاری (دارو فروشی) مشغول بوده و "فریدالدین" هم پس از مرگ پدرش به همین شغل روی آورد.

عطار علاوه بر دارو فروشی به کار طبابت هم مشغول بود و خود در این مورد می گوید:

به داروخانه پانصد شخص بودند ----- که در هر روز نبضم می نمودند

 

آنچه مسلم است عطار در اواسط عمر خود دچار تحولی روحی شد و به عرفان روی آورده است.

در مورد چگونگی این انقلاب روحی داستانهایی وجود دارد که درستی آنها از نظر تاریخی معلوم نیست ولی معروف ترین آنها این است که روزی عطار در دکان خود مشغول به معامله بود که درویشی به آنجا رسید و چند بار با گفتن جمله چیزی برای خدا بدهید از عطار کمک خواست ولی او به درویش چیزی نداد .

درویش به او گفت : ای خواجه تو چگونه می خواهی از دنیا بروی؟

عطار گفت : همانگونه که تو از دنیا می روی . درویش گفت :تو مانند من می توانی بمیری؟ عطار گفت : بله ، درویش کاسه چوبی خود را زیر سر نهاد و با گفتن کلمه الله از دنیا رفت.

عطار چون این را دید شدیدا" منقلب گشت و از دکان خارج شد و راه زندگی خود را برای همیشه تغییر داد.

او بعد از مشاهده حال درویش دست از کسب و کار کشید و به خدمت عارف رکن الدین رفت که در آن زمان عارف معروفی بود و به دست او توبه کرد و به ریاضت و مجاهدت با نفس مشغول شد و چند سال در خدمت این عارف بود.

عطار سپس قسمتی از عمر خود را به رسم سالکان طریقت در سفر گذراند و از مکه تا ماورالنهر به مسافرت پرداخت و در این سفرها بسیاری از مشایخ و بزرگان زمان خود را

زیارت کرد.

در مورد مرگ عطار نیز روایت های مختلفی وجود دارد و بعضی می گویند که او در حمله مغولان به شهر نیشابور به دست یک سرباز مغول کشته شد و زمان مرگ او احتمالاً بین سالهای 627 یا 632 هجری قمری بوده است.

آرامگاه عطار در نزدیکی شهر نیشابور واقع شده است

ویژگی های آثار:
عطار شاعری است که شیفته عرفان و تصوف است. کلام عطار ساده گیر است. او با سوز و گداز سخن می گوید و اگر چه در فن شاعری به پای استادانی چون سنایی نمی رسد ولی سادگی گفتار او وقتی با دل سوختگی همراه می شود بسیار تأثیرگذار است.

عطار در مثنوی "منطق الطیر" با بیان رموز عرفان، سالک این راه را قدم به قدم تا مقصود می برد.

عطار در سرودن غزل های عرفانی نیز بسیار توانا است و اندیشه ژرف او به بهترین شکل در این اشعار نمود یافته است.

عطار برای بیان مقصود خود از همه چیز از جمله تمثیلات و حکایت هایی که حیوانات قهرمان آن هستند بهره جسته است و امروزه می توان مثنوی "منطق الطیر" را یکی از مهمترین فابل ها در ادب فارسی دانست.

بدون شک عطار سرمایه های عرفانی شعر فارسی را - که سنایی آغازگر آن است- به کمال رساند و به راستی می توان گفت که عطار راه را برای کسانی چون مولوی باز کرده است.

عطار از معدود شاعرانی است که در طول زندگی خود هرگز زبان به مدح کسی نگشود و هیچ شعری از او که در آن امیر پادشاهی را ستوده باشد یافت نمی شود.

آثار
دیوان اشعار:

1- مجموعه قصاید و غزلیات عطار، که بیشتر آنها عرفانی و دارای مضمونهای بلند صوفیانه است به نام "دیوان عطار" چند بار چاپ شده است.


از میان مثنویهایی که بی گمان از اوست می توان به این آثار اشاره کرد
:


 

2- منطق الطیر

این مثنوی، که حدود 4600 بیت دارد مهم ترین و برجسته ترین مثنوی عطار و یکی از مشهورترین مثنویهای تمثیلی فارسی است.

این کتاب که در واقع می توان آن را "حماسه ای عرفانی" نامید، عبارت است از داستان گروهی از مرغان که برای جستن و یافتن سیمرغ – که پادشاه آنهاست- به راهنمایی هدهد به راه می افتند و در راه از هفت مرحله سهمگین می گذرند.

در هر مرحله گروهی از مرغان از راه باز می مانند و به بهانه هایی یا پس می کشند تا این که، پس از عبور از این مراحل هفتگانه که بی شباهت به هفت خان در داستان "رستم" نیست، سرانجام از این گروه انبوه مرغان که در جستجوی "سیمرغ" بودند تنها "سی مرغ" باقی می مانند و چون به خود می نگرند در می یابند که آنچه بیرون از خود می جسته اند- سیمرغ- اینک در وجود خود آنهاست.

منظور عطار از مرغان، سالکان راه و از "سی مرغ" مردان خدا جویی است که پس از عبور از مراحل هفت گانه سلوک – یعنی طلب، عشق، معرفت، استغنا، توحید، حیرت، فقر و فنا- سرانجام حقیقت را در وجود خویش کشف می کنند.

3- الهی نامه

این منظورمه در واقع مجموعه ای است از قصه های گوناگون کوتاه و مبتنی بر گفت و شنود پدری با پسران جوان خود که بیهود در جستجوی چیزهایی برآمده اند که حقیقت آن با آنچه عامه مردم از آن می فهمند تفاوت دارد.

4- مصیبت نامه

از دیگر منظومه های مهم عطار مصیبت نامه است که در بیان مصیبت ها و گرفتاری های روحانی سالک و مشتمل است بر حکایت های فرعی بسیار که هر کدام از آنها جذاب و خواندنی است.

در این منظومه شیخ نیشابور خواننده را توجه می دهد که فریفته ظاهر نشود و از ورای لفظ و ظواهر امر، به حقیقت و معنی اشیا پی ببرد.

5- مختار نامه

عطار یکی از شاعرانی است که به سرودن رباعیات استوار و عمیق عارفانه و متفکرانه مشهور بوده است.

رباعیات وی گاهی با رباعیات خیام، او بسیار نزدیک شده و همین امر سبب گردیده است که بسیاری از آنها را بعدها به خیام نسبت دهند و در مجموعه ترانه های وی به ثبت برسانند.

همین آمیزش و نزدیکی فکر و اندیشه، کار تمیز و تفکیک ترانه های این دو شاعر بزرگ نیشابوری را دشوار کرده است.

6- تذکرة الاولیا

عطار از آغاز جوانی به سرگذشت عارفان و مقامات اولیای تصوف دلبستگی زیادی داشته است.

همین علاقه سبب شده است که او سرگذشت و حکایات مربوط به نودو هفت تن از اولیا و مشایخ تصوف را در کتابی به نام تذکرة الاولیا گردآوری کند.

بیش از او در کتاب کشف المحجوب هجویری و طبقات الصوفیه عبدالرحمان سُلَمی نیز چنین کاری صورت گرفته است. اگر چه این دو کتاب به علت قدیمی تر بودن همیت دارند ولی تذکرة الاولیای عطار، نزد فارسی زبانان شهرت بیشتری پیدا کرده است. این کتاب در سالهای آخر سده ششم یا سالهای آغاز سده هفتم هجری تألیف شده است

 

((هرگناه سقوطی است بر زانو و از زانو تا به سجده راهی نیست.))
حق یارتان باد...


زندگی نامه ی عطار...

    نظر

زندگی نامه

 

عطار از شعرا و نویسندگان قرن ششم هجری قمری است.

نام اصلی او "فرید الدین ابوحامد" بوده است و اطلاع دقیقی از سال تولد او در دست نیست و تاریخ ولادتش را از سال 513 هجری قمری تا 537 هجری قمری دانسته اند.

عطار در روستای "کدکن" که یکی از دهات نیشابور بود به دنیا آمد و از دوران کودکی او جزئیات خاصی در دست نیست.

پدر عطار به شغل عطاری (دارو فروشی) مشغول بوده و "فریدالدین" هم پس از مرگ پدرش به همین شغل روی آورد.

عطار علاوه بر دارو فروشی به کار طبابت هم مشغول بود و خود در این مورد می گوید:

به داروخانه پانصد شخص بودند ----- که در هر روز نبضم می نمودند

 

آنچه مسلم است عطار در اواسط عمر خود دچار تحولی روحی شد و به عرفان روی آورده است.

در مورد چگونگی این انقلاب روحی داستانهایی وجود دارد که درستی آنها از نظر تاریخی معلوم نیست ولی معروف ترین آنها این است که روزی عطار در دکان خود مشغول به معامله بود که درویشی به آنجا رسید و چند بار با گفتن جمله چیزی برای خدا بدهید از عطار کمک خواست ولی او به درویش چیزی نداد .

درویش به او گفت : ای خواجه تو چگونه می خواهی از دنیا بروی؟

عطار گفت : همانگونه که تو از دنیا می روی . درویش گفت :تو مانند من می توانی بمیری؟ عطار گفت : بله ، درویش کاسه چوبی خود را زیر سر نهاد و با گفتن کلمه الله از دنیا رفت.

عطار چون این را دید شدیدا" منقلب گشت و از دکان خارج شد و راه زندگی خود را برای همیشه تغییر داد.

او بعد از مشاهده حال درویش دست از کسب و کار کشید و به خدمت عارف رکن الدین رفت که در آن زمان عارف معروفی بود و به دست او توبه کرد و به ریاضت و مجاهدت با نفس مشغول شد و چند سال در خدمت این عارف بود.

عطار سپس قسمتی از عمر خود را به رسم سالکان طریقت در سفر گذراند و از مکه تا ماورالنهر به مسافرت پرداخت و در این سفرها بسیاری از مشایخ و بزرگان زمان خود را

زیارت کرد.

در مورد مرگ عطار نیز روایت های مختلفی وجود دارد و بعضی می گویند که او در حمله مغولان به شهر نیشابور به دست یک سرباز مغول کشته شد و زمان مرگ او احتمالاً بین سالهای 627 یا 632 هجری قمری بوده است.

آرامگاه عطار در نزدیکی شهر نیشابور واقع شده است

ویژگی های آثار:
عطار شاعری است که شیفته عرفان و تصوف است. کلام عطار ساده گیر است. او با سوز و گداز سخن می گوید و اگر چه در فن شاعری به پای استادانی چون سنایی نمی رسد ولی سادگی گفتار او وقتی با دل سوختگی همراه می شود بسیار تأثیرگذار است.

عطار در مثنوی "منطق الطیر" با بیان رموز عرفان، سالک این راه را قدم به قدم تا مقصود می برد.

عطار در سرودن غزل های عرفانی نیز بسیار توانا است و اندیشه ژرف او به بهترین شکل در این اشعار نمود یافته است.

عطار برای بیان مقصود خود از همه چیز از جمله تمثیلات و حکایت هایی که حیوانات قهرمان آن هستند بهره جسته است و امروزه می توان مثنوی "منطق الطیر" را یکی از مهمترین فابل ها در ادب فارسی دانست.

بدون شک عطار سرمایه های عرفانی شعر فارسی را - که سنایی آغازگر آن است- به کمال رساند و به راستی می توان گفت که عطار راه را برای کسانی چون مولوی باز کرده است.

عطار از معدود شاعرانی است که در طول زندگی خود هرگز زبان به مدح کسی نگشود و هیچ شعری از او که در آن امیر پادشاهی را ستوده باشد یافت نمی شود.

آثار
دیوان اشعار:

1- مجموعه قصاید و غزلیات عطار، که بیشتر آنها عرفانی و دارای مضمونهای بلند صوفیانه است به نام "دیوان عطار" چند بار چاپ شده است.


از میان مثنویهایی که بی گمان از اوست می توان به این آثار اشاره کرد
:


 

2- منطق الطیر

این مثنوی، که حدود 4600 بیت دارد مهم ترین و برجسته ترین مثنوی عطار و یکی از مشهورترین مثنویهای تمثیلی فارسی است.

این کتاب که در واقع می توان آن را "حماسه ای عرفانی" نامید، عبارت است از داستان گروهی از مرغان که برای جستن و یافتن سیمرغ – که پادشاه آنهاست- به راهنمایی هدهد به راه می افتند و در راه از هفت مرحله سهمگین می گذرند.

در هر مرحله گروهی از مرغان از راه باز می مانند و به بهانه هایی یا پس می کشند تا این که، پس از عبور از این مراحل هفتگانه که بی شباهت به هفت خان در داستان "رستم" نیست، سرانجام از این گروه انبوه مرغان که در جستجوی "سیمرغ" بودند تنها "سی مرغ" باقی می مانند و چون به خود می نگرند در می یابند که آنچه بیرون از خود می جسته اند- سیمرغ- اینک در وجود خود آنهاست.

منظور عطار از مرغان، سالکان راه و از "سی مرغ" مردان خدا جویی است که پس از عبور از مراحل هفت گانه سلوک – یعنی طلب، عشق، معرفت، استغنا، توحید، حیرت، فقر و فنا- سرانجام حقیقت را در وجود خویش کشف می کنند.

3- الهی نامه

این منظورمه در واقع مجموعه ای است از قصه های گوناگون کوتاه و مبتنی بر گفت و شنود پدری با پسران جوان خود که بیهود در جستجوی چیزهایی برآمده اند که حقیقت آن با آنچه عامه مردم از آن می فهمند تفاوت دارد.

4- مصیبت نامه

از دیگر منظومه های مهم عطار مصیبت نامه است که در بیان مصیبت ها و گرفتاری های روحانی سالک و مشتمل است بر حکایت های فرعی بسیار که هر کدام از آنها جذاب و خواندنی است.

در این منظومه شیخ نیشابور خواننده را توجه می دهد که فریفته ظاهر نشود و از ورای لفظ و ظواهر امر، به حقیقت و معنی اشیا پی ببرد.

5- مختار نامه

عطار یکی از شاعرانی است که به سرودن رباعیات استوار و عمیق عارفانه و متفکرانه مشهور بوده است.

رباعیات وی گاهی با رباعیات خیام، او بسیار نزدیک شده و همین امر سبب گردیده است که بسیاری از آنها را بعدها به خیام نسبت دهند و در مجموعه ترانه های وی به ثبت برسانند.

همین آمیزش و نزدیکی فکر و اندیشه، کار تمیز و تفکیک ترانه های این دو شاعر بزرگ نیشابوری را دشوار کرده است.

6- تذکرة الاولیا

عطار از آغاز جوانی به سرگذشت عارفان و مقامات اولیای تصوف دلبستگی زیادی داشته است.

همین علاقه سبب شده است که او سرگذشت و حکایات مربوط به نودو هفت تن از اولیا و مشایخ تصوف را در کتابی به نام تذکرة الاولیا گردآوری کند.

بیش از او در کتاب کشف المحجوب هجویری و طبقات الصوفیه عبدالرحمان سُلَمی نیز چنین کاری صورت گرفته است. اگر چه این دو کتاب به علت قدیمی تر بودن همیت دارند ولی تذکرة الاولیای عطار، نزد فارسی زبانان شهرت بیشتری پیدا کرده است. این کتاب در سالهای آخر سده ششم یا سالهای آغاز سده هفتم هجری تألیف شده است

 

((هرگناه سقوطی است بر زانو و از زانو تا به سجده راهی نیست.))
حق یارتان باد...


بهشت نزدیک خانه یمان...

مدت هاست که به دنبال مامنی می گردم برای احیای خودم... دستم که از حریم پاک ملکوتی  دور است.

اما در نزدیکی خانه یمان جایی است که بی شباهت به بهشت نیست.

از صحن ورودی بهشت نزدیک خانه یمان که شروع کنیم می رسیم به دلهای عاشق که در هوای حریمش پرواز می کنند...دل هایی که چشم به رحمت دوست دارند و برای دریافت رحمت این جا را واسطه قرار می دهند که شاید به برکت وجودش دستهای پر دعایشان قبل از فرود آمدن اجابت شوند....

از صحن ورودی بهشت که بگذریم در میانه به نگینی میرسیم... نگینی که ضریح دلها نام دارد....

ازدحام زیاد دلها سبب می شود دلت را برداری و به گوشه ای خلوت تر روی و شرح شرح فراق را بگویی فراقی که سال هاست منتظر سیصد و اندی مرد است تا به سر انجام برسد...

البته اینجا حرفهای دیگری هم زده می شود...

دختری که برای شفاع مادرش دعا می کند...

مادری که برای رفع گرفتاری فرزندانش دعا میکند...

اینجا هم پدرها آرام دعا می کنند... اما دعا می کنند...

راستی تا یادم هست بگویم که: اینجا فقط خواستن نیست اینجا خودش نخواستن است... نخواستن حب دنیا که اگر بود این همه دل عاشق اینجا نبود....

حالا دیگر همه میدانند که اینجا کجاست:

اینجا حریم رضاست جایی که دست ها بر ضریح دلها پنجه میزنند...

و شاید هم به قول آن زائر این جا جایی است که باید برایت دعوتنامه بفرستند...

یا علی...

ملتمس دعای خیر شما...

425

آمار جمعیت کشور
براساس برآوردهای مرکز آمار ایران ، جمعیت کشور بهار امسال به 67 میلیون نفر رسید. به گزارش تازه های آمار که از سوی مرکز آمار ایران انتشار یافت ، جمعیت کشور در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1.47 درصد رشد داشت.
براساس این برآورد، جمعیت کشور در بهار امسال به تفکیک مناطق شهری و روستایی به ترتیب بیش از 44میلیون و 771هزار نفر و 22میلیون و 705هزار نفر بود ، به عبارت دیگر 66.4 درصد جمعیت کشور را افراد شهرنشین و 33.6 درصد را جمعیت روستایی تشکیل داد. همچنین امسال برآورد جمعیت کشور به تفکیک استان ها نشان می دهد که بیشترین جمعیت در استان های تهران ، خراسان ، اصفهان ، فارس و آذربایجان شرقی سکونت دارند. طبق این برآورد، استان تهران بیش از 11میلیون و 931هزار نفر جمعیت دارد و 87درصد از این جمعیت در مناطق شهری زندگی می کنند.

آمار معتادان کشور
جای شگفتی است که با وجود همه تلاشها و مبارزات صورت گرفته علیه مصرف مواد مخدر، رئیس اداره پیشگیری و درمان سوئ مصرف مواد مخدر وزارت بهداشت اعلام کرد: براساس نتایج یک پژوهش، آمار معتادان کشور به 3 میلیون و 700هزار نفر رسیده است.
دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور چندی پیش اعلام کرد: سالانه حدود 6600 میلیارد ریال صرف مبارزه با مواد مخدر می شود و کشفیات این مواد طی سال 82 به 220 تن رسیده است که از این میزان 18 تن هروئین و مرفین بوده که در مقایسه با سال قبل 200 درصد رشد داشته است.
آمارهای غیرواقعی امنیت روانی جامعه را تهدید می کند
از روزنامه جام جم
امروزه اعلام غیرمسوولانه و اشتباه آمار در کشورمان به یک جریان طبیعی بدل شده است. هر روز که چشم می گشاییم شاهد آمارهای غیرواقعی در رسانه ها هستیم که با انگیزه های متفاوت ارائه می شود ، سازمانی می خواهد سهم بیشتری از بودجه عمومی بگیرد ، کارشناسی گمنام می خواهد با آمار هیجان انگیز ، خود را به جامعه بشناساند ، روزنامه ای به دنبال تیراژ و مخاطب می گردد ، نهادی با ارائه آمار غیرواقعی می خواهد ناهماهنگی خود را با دیگر سازمان ها توجیه کند و خلاصه این گونه می شود که موجی از نگرانی و اضطراب فضای جامعه را آلوده می کند و امنیت روانی خانواده ها به مخاطره می افتد ؛ اما هیچ نهاد و مسوولی نمی داند و نمی گوید که براستی مرز سیاه نمایی ها کجاست؟ برای روشن شدن موضوع ، آمارهای ارائه شده درباره چند آسیب اجتماعی را که طی 2 سال اخیر در جراید منتشر شده است ، مرور می کنیم.



آمار بیکاری
رئیس سازمان ملی جوانان اعلام می کند ، 6 میلیون بیکار در کشور داریم و در همین حال مرکز آمار ایران می گوید: 2 میلیون و 600 هزار بیکار در کشور وجود دارد. وزیر کار تعداد بیکاران کشور را از مرز 3 میلیون نفر بیشتر می داند و آخرین یافته های موجود یکی از خبرگزاری ها نشان می دهد نیمی از بیکاران کشور تحصیل کرده اند و کارشناسی دیگر که با همین روش مشهور شده است پیش بینی می کند 15 میلیون بیکار در کشور از راه برسند!.
آمار زندانیان
رئیس پیشین سازمان زندان ها می گوید: از هر 100 هزار نفر جمعیت کشور 238 نفر زندانی می شوند. مدیرکل سازمان زندان های قزوین معتقد است : زندانیان کشور نسبت به قبل از انقلاب 32 برابر شده اند. یک مسوول در نیروی انتظامی از کاهش جرم در جامعه خبر می دهد ، براساس آمار یک خبرگزاری هر سال 400 هزار جوان وارد زندان می شوند ، رئیس سازمان ملی جوانان می گوید: 50 درصد مجرمان زیر 21 سال هستند و رئیس سازمان زندان ها در جایی دیگر از کاهش آمار ورودی زندانیان خبر می دهد.
معتادان به مواد مخدر
راه چمنی ، رئیس سازمان بهزیستی از آمار 3 درصدی جمعیت کشور که به مصرف مواد مخدر معتادند خبر می دهد ، دبیر ستاد مبارزه با موادمخدر ، میزان معتادان کشور را 2 میلیون نفر اعلام می کند و از اعتیاد 14 هزار دانش آموز و دانشجو خبر می دهد. مسوول دیگری آمار معتادان را 4 میلیون نفر اعلام می کند و یک مسوول در آموزش و پرورش آمار 600 هزار دانش آموز در معرض اعتیاد را مطرح می کند و رئیس انجمن مددکاری ایران می گوید ، 8 میلیون کودک ایرانی با اعتیاد درگیرند و دبیر پیشین کمیته مبارزه با ایدز اعلام می کند: 250 هزار دانش آموز ، 100 هزار دانشجو و 100 هزار کارگر در کشور معتادند.
فرار مغزها
روزنامه ها به نقل از صندوق بین المللی پول می نویسند: سالانه 150 تا 180 هزار تحصیلکرده از ایران خارج می شوند. یکی از خبرگزاری ها ، براساس آمار موجود که منبع آن را ذکر نمی کند می نویسد ، 92 درصد المپیادی ها به خارج می روند و مسوولی در باشگاه دانش پژوهان جوان این آمار را رد می کند. از نمونه آمارهای ارائه شده درباره طلاق ، ازدواج ، ایدز ، کودکان و زنان خیابانی ، خودکشی ، بیماران روانی و دهها پدیده آسیب شناختی دیگر صرف نظر می کنیم ، اما براستی دستگاه متولی ارائه آمارهای واقعی در جامعه کیست و دادن آمارهای متناقض چه تاثیری در امنیت روانی جامعه دارد؟.
مرکز آمار ایران وظیفه ای ندارد
معاون طرحهای آماری مرکز آمار ایران در این باره می گوید: بحث آسیبهای اجتماعی کلی است و مرکز آمار ایران در این باره تاکنون وارد نشده است ، چرا که این مرکز موظف است نیازهای آماری و برنامه های توسعه اقتصادی کشور را تامین کند. دکتر خلیل سعیدی به خبرنگار «جام جم» تاکید می کند: براساس قانون فقط به آمارهای مرکز آمار باید استناد کرد چرا که فرآیند مشخص قانونی برای تولید آن طی شده است ، اما می گوید: در هیچ جای دنیا درباره آسیبهای اجتماعی مانند اعتیاد ، ایدز و... آمار دقیقی وجود ندارد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا مرکز آمار ایران در این باره وظیفه قانونی ندارد ، به طور شفاف پاسخ نمی دهد ، اما تلویحا می گوید: اگر دستگاه ها سفارش این کار را بدهند ، برایشان انجام می دهیم.
دولت هم مصوبه خود را اجرا نمی کند
دکتر سعیدی اظهار می کند: مشکل اینجاست که مرکز آمار ایران قدرت اجرایی کافی ندارد. گرچه براساس مصوبه دولت فقط آمار مرکز آمار ایران قابل استفاده است ، اما اکنون هر دستگاه گردن کلفتی آمار خودش را ارائه می کند و هیچ کس هم به او کاری ندارد و خود دولت هم مصوبه خود را اجرا نمی کند. وی می افزاید: چنانچه دستگاهی احساس کند در صورتی که آمار پرت و پلایی بدهد و در جهت توجیه عملکرد خود به ارائه آمارهای نادرست مبادرت ورزد ، مواخذه می شود ، چنین کاری نمی کند. معاون طرحهای آمار مرکز آمار ایران می گوید: آمارهای مرکز آمار با روشهای علمی محاسبه می شود، اما ارائه آمارهای نادرست که پایه علمی ندارد ، موجب سردرگمی برنامه ریزان و کاربران آمار می شود و زیانهای ناشی از آن به جامعه آسیب می رساند.





نتایج سرشماری کشاورزی سال 82
سرانه تولید گندم از 132 کیلوگرم در سال 72 به 176 کیلوگرم در سال 82 رسید. سرانه تولید برنج نیز از 24 کیلوگرم در سال 72 به 27 کیلوگرم در سال 82 افزایش یافت و سرانه تولید خرما از 4 کیلوگرم در سال 72 به 8 کیلوگرم در سال 82 رسید. همچنین سرانه مرکبات نیز طبق محاسبات از 15 کیلوگرم به ازای هر فرد در سال 72 به 19 کیلوگرم در سال 82 رسید. همچنین در سال 82 حدود 37 میلیون راس گوسفند ، 20 میلیون راس بز و 6 میلیون راس گاو ، شمارش شده است. تولید شیر نیز در این سال حدود 6میلیون تن بوده که تولید سرانه 91 کیلوگرمی را نشان می دهد.

نرخ بیکاری در 3 ماهه اول سال 83
نرخ بیکاری در 3 ماهه اول سال 83 ، 10.4 درصد بود که نسبت به مدت مشابه سال 82 که رقمی بالغ بر 11.6 بوده کاهش نشان می دهد.
هزینه درآمد خانوار در سال 82
حمیدرضا نواب پور ، رئیس مرکز آمار ایران ، در آستانه اول آبان ، روز آمار و برنامه ریزی طرح جمع آوری اطلاعات مربوط به هزینه درآمد خانوار در سال 82 را بسیار با اهمیت ذکر کرد و در این زمینه گفت : «در سال گذشته متوسط هزینه کل یک خانوار روستایی ، 25 میلیون و 700هزار ریال بوده که نسبت به سال 81 ، 20 درصد افزایش نشان می دهد. از این میزان 40 درصد سهم هزینه های خوراکی در سبد خانوار را تشکیل می دهد. به گفته او، متوسط درآمد اظهار شده توسط خانوارهای روستایی 24میلیون ریال بوده ، 86.5 درصد از خانوارهای روستایی دارای آب لوله کشی ، 98 درصد دارای برق و 41 درصد نیز از تلفن ثابت بهره مند بوده اند. به گزارش خبرگزاری ایسنا ، وی متوسط هزینه کل سال یک خانوار شهری را 41 میلیون ریال عنوان و تاکید کرد: این رقم نسبت به سال 81 از 17 درصد رشد برخوردار بوده و از این میزان 26 درصد سهم هزینه های خوراکی در سبد خانوار بوده است.
همچنین متوسط درآمد یک خانوار شهری در سال 82 ، 39 میلیون و 200 هزار ریال تشخیص داده شد. این درآمد نسبت به سال گذشته از رشدی 18.4 درصدی برخوردار بوده است.

شانزده درصد دانش آموزان دختر تجربه سیگار کشیدن دارند
ایسنا، 19 فروردین 82: نتایج یک پژوهش نشان داد: حدود ‌6/25 درصد دانش آموزان دبیرستانهای دخترانه و پسرانه منطقه ‌17 تهران تجربه سیگار کشیدن دارند. به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پژوهشگران مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران در پژوهشی که به “بررسی میزان استعمال دخانیات در نوجوانان مقطع راهنمایی و متوسطه و تعیین برخی عوامل موثر بر آن در منطقه تحت پوشش پایگاه تحقیقات جمعیتی (منطقه ‌17 تهران)” پرداخته‌اند، می‌افزاید: پسران دانش‌آموز مقطع متوسطه و افرادی که دارای پدر بیکار، ‌دوستان سیگاری و سابقه استعمال سیگار در خانواده بوده و آگاهی کمتر از مضرات سیگار دارند، استعمال سیگار در آنها بیشتر است. همچنین، با افزایش پایه تحصیلی دانش‌آموزان، میزان استعمال سیگار افزایش می‌یابد. دکتر حسین فخرزاده، دکتر باقر لاریجانی، دکتر آذین میرصدرایی پژوهشگران مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم در یک مطالعه مقطعی، ‌600 دانش آموز ‌18 مدرسه دخترانه و پسرانه مقاطع راهنمایی و متوسطه منطقه ‌17 تهران را در سال ‌82 از طریق پرسشنامه مورد بررسی قرار دادند. بر اساس نتایح حاصل از این مطالعه، ‌7/21 درصد دانش اموزان تجربه سیگار کشیدن داشتند و متوسط سنی که دانش آموزان برای اولین بار سیگار کشیده بودند حدود ‌13 سال بود. همچنین ‌18 درصد از دانش‌آموزان مقطع راهنمایی، ‌6/25 درصد از دانش آموزان مقطع متوسطه، ‌5/27 درصد از دانش آموزان پسر و ‌2/16 درصد از دانش آموزان دختر تجربه سیگار کشیدن داشتند. این نتایج می‌افزاید: داشتن احساس خوشایند از سیگار کشیدن، احساس شخصیت بوسیله کشیدن سیگار و استعمال قلیان در دانش آموزان سیگاری به طور معناداری بیشتر از بقیه بود. در بخشی از این پژوهش آمده است:‌با توجه به اینکه سیگار به راحتی در دسترس عموم افراد جامعه قرار دارد و منع اجتماعی آن نیز نسبت به مواد مخدر کمتر است به همین علت، افراد به ویژه جوانان بسیار آسان به استعمال دخانیات روی می‌آورند .استعمال دخانیات از سنین نوجوانی باعث بروز پیامدهای جسمی و روانی جبران ناپذیری در فرد خواهد شد. محققان، توجه به استعمال سیگار در دانش آموزان دختر و پسر را ضروری عنوان کرده و خاطر نشان کرده‌اند: ارایه الگوی اجتماعی و اخلاقی مناسب برای دانش آموزان می تواند درکنترل استعمال دخانیات موثر باشد.



جمعیت

در مبارزات انتخاباتی و تحولات پیش از برگزاری انتخابات مجلس، علاقمندی زیادی در مورد دوسوم از جمعیت کشور که کمتر از 30 سال سن دارند، ابراز می شود. نسلی که بدنبال افزایش جمعیت در سالهای پس از انقلاب بارور شد در انتخابات ریاست جمهوری سال 1376 از محمد خاتمی حمایت کرد. اما جوانان امروز آنچنان از کندی سرعت دگرگونی دلسرد شده اند که بسیاری از آنان ممکن است در رای گیری شرکت نکنند.


هزینه زندگی

کارکنان دولت بخش عظیمی از جمعیت ایران را تشکیل می دهند.تورم که در سال پیش حدود 16% بود، بخصوص بر قشر هایی مانند آموزگاران و کارمندان دولت که درآمدشان همراه با قیمتها بالا نمی رود، تاثیر می گذارد. بیکاری مشکلی جدی است. حدود 28% از جمعیت بین 15 تا 29 ساله کار ندارند. کرایه خانه نیز از هزینه هایی است که موجب نگرانی جوانان می شود.


توسعه

ایران سرمایه گذاری سنگینی در مورد بهداشت و آموزش و پرورش کرده است و از این نظر بالاتر از معیارهای منطقه ای قرار دارد. با این حال، در رده‌بندی کلی سازمان ملل در زمینه توسعه انسانی، ایران در مقام صد و ششم و بسیار عقب تر از دیگر کشور های تولیدکننده نفت مانند عربستان سعودی و ونزوئلا قرار دارد. در این رده‌بندی، ایران حتی از کشور های با درآمد سرانه بسیار پائینتر مانند فیلیپین و ازبکستان نیز عقبتر است.



زنان

در نسل جوان ایران، شکاف میان پسران و دختران در زمینه سواد آموزی کمتر شده است. در حال حاضر حدود 60% از دانشجویان دانشگاهها را دختران تشکیل می دهند. هرچند که تعداد زنان شاغل بسیار کمتر از مردان است. زنان ایران از سال 1342 حق رای دادن داشته اند.


ارتباطات

تعداد تلفن و کامپیوتر برای هر هزار نفر در ایران از ارقام منطقه ای بالاتر است. اما سرعت افزایش تعداد تلویزیون و تلفن موبایل در این کشور نسبتا کند است. در زمینه استفاده از اینترنت نیز ایران رشد سریعی داشته است. تصور می رود که از هر ده ایرانی، یک نفر دسترسی منظم یا گهگاهی به اینترنت داشته باشد.


نفت



ایران دومین تولیدکننده نفت خاورمیانه است. بیش از هشتاد در صد در آمد صادراتی ایران از صدور نفت و گاز به دست می آید. اما با توجه به جمعیت زیاد این کشور، سلطه دولت بر اقتصاد و تحریم اقتصادی آمریکا، تولید ناخالص ملی سرانه در ایران کمتر از دیگر کشورهای تولیدکننده نفت در منطقه مانند بحرین، کویت و امارات متحده عربی است.

اقتصاد
رشد اقتصادی در ایران بشدت تحت تاثیر قیمت نفت است. اقتصاد این کشور در حال حاضر در حال رشد است. طی دو سال گذشته، قیمت بالای نفت، رشد اقتصادی را به هفت درصد رسانده است. این افزایش قیمت، بدنبال سقوط قیمت نفت در اواخر دهه 1990 که باعث کاهش رشد اقتصادی شد پدیدار شده است. تحلیلگران می گویند بخش غیرنفتی اقتصاد ایران نیز اخیرا رشد داشته است.

گرد آورنده: احسان خوشخرام
برگرفته شده از تحقیقات اینترنتی
خرداد 1384
|+| نوشته شده توسط احسان خوشخرام در  | < type=text/java>GetBC(4); آرشیو نظرات